نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

روشن نشدن دستگاه کپی/ ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در هنگام کار با دستگاه فتوکپی به صورت ناگهانی دستگاه خاموش شود. اما علت آن چیست؟ چرا بعد از مدتی دستگاه شروع به کار نمی کند؟ دلایل روشن نشدن دستگاه فتوکپی می تواند بسیار ساده و یا پیچیده باشد. دلایل سخت افزاری آن عبارت است از خرابی مین برد و برد پاور می باشد. در این مقاله علت روشن نشدن دستگاه فتوکپی قرار داده شده است.

دلایل روشن نشدن دستگاه کپی و راهکارهای رفع آن

گاهی اوقات بروز مشکل در اتصالات دستگاه فتوکپی، مانع روشن شدن این دستگاه می شود. با این وجود قبل از اینکه خیلی نگران شوید و با خودتان فکر کنید که شاید دستگاه فتوکپی شما سوخته است؛ بهتر است که کابل برق دستگاه کپی و پریز برقی که این دستگاه به آن متصل است را با دقت بررسی کنید؛ چراکه امکان دارد پریز برقی که دستگاه به آن متصل است، برق نداشته باشد یا کابل برق دستگاه کپی دچار پارگی شده باشد و حتی از داخل قطع شده باشد.

با این وجود اگر کابل برق دستگاه از نظر ظاهری سالم است، آن را با یک کابل برق نو جایگزین کنید. اگر زمانی که کابل برق جدید را به دستگاه کپی وصل می کنید، شاهد روشن شدن این دستگاه هستید، یعنی اینکه مشکل روشن نشدن دستگاه کپی از کابل برق آن بوده است و باید آن را تعویض کنید؛ اما اگر حتی با تعویض کابل برق دستگاه کپی نتوانستید آن را روشن کنید، بهتر است پریز برق را چک کنید و با فازمتر از برق داشتن آن مطمئن شوید.

این را ببینید  چروک شدن کاغذ

در نهایت اگر مطمئن شدید که مشکل روشن نشدن دستگاه فتوکپی شما نه از کابل برق آن است و نه از پریز برقی که به آن متصل است باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است مین برد یعنی برد اصلی دستگاه کپی یا برد پاور آن به مشکل خورده باشد؛ که در ادامه به بررسی خرابی هر یک از این قطعات می پردازیم.

خرابی مین برد دستگاه کپی

مین برد، یعنی برد اصلی دستگاه کپی که تمامی قطعات این دستگاه بر روی آن قرار دارند؛ البته مین برد نه تنها دربردارنده تمامی قطعات دستگاه کپی است، بلکه نقش و مسئولیت هر یک از آن ها را تعیین کرده و ارتباط لازم بین آن ها را شکل می دهد؛ با این وجود اگر دچار آسیب دیدگی شود، دستگاه کپی ناگهان خاموش شده یا اینکه اصلا روشن نمی شود؛ بنابراین می توان گفت که یکی از مهم ترین دلایل روشن نشدن دستگاه کپی، خرابی مین برد یا برد اصلی این دستگاه است.

اما سوال مهمی که در این زمینه پیش می آید، این است که مین برد دستگاه فتوکپی به چه علت خراب می شود؟ در واقع مهم ترین دلیل خراب شدن مین برد فتوکپی، نوسان برق است؛ چراکه جریان برق از برد پاور یا منبع تغذیه دستگاه کپی وارد مین برد می شود تا مین برد جریان برق را به تمامی قطعات دستگاه منتقل کند؛ به همین دلیل اگر جریان برق نوسان داشته باشد، مین برد آسیب می بینید؛ برای اینکه بتوان از آسیب دیدگی و خرابی مین برد دستگاه فتوکپی جلوگیری کرد باید این دستگاه را به محافظ برق متصل کرد. محافظ برق می تواند مانع از بروز نوسان برق در دستگاه کپی شود.

این را ببینید  عیب یابی خرابی فتوکپی

خرابی برد پاور دستگاه فتوکپی

اما عامل دیگری که تاثیر مستقیمی در روشن نشدن دستگاه کپی یا حتی دیر روشن شدن این دستگاه دارد، خرابی برد پاور یا همان منبع تغذیه دستگاه کپی است. همانطور که از نام منبع تغذیه پیداست، وظیفه آن این است که جریان برق مورد نیاز دستگاه را تامین کند تا دستگاه بتواند روشن شود و کار کند؛ چراکه دستگاه فتوکپی نیز مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری برای روشن شدن و کار کردن به جریان برق نیاز دارد؛ که این جریان برق توسط برد پاور دستگاه تامین می شود.

نحوه کار برد پاور دستگاه به این شکل است که جریان برق 220 ولت شهری که از نوع AC یعنی جریان برق متناوب است را دریافت کرده و آن را به جریان برقی از نوع DC یعنی جریان برق مستقیم تبدیل می کند و به مین برد دستگاه انتقال می دهد؛ تا مین برد این جریان برق را به تمامی قطعات دستگاه فتوکپی منتقل کند. با این وجود اگر برای برد پاور مشکلی به وجود بیاید، جریان برق مورد نیاز دستگاه کپی فراهم نمی شود و این دستگاه نمی تواند روشن شود و کار کند. از آن جایی که نقش برد پاور تامین برق مورد نیاز دستگاه فتوکپی است، بدیهی است که با نوسان برق سر و کار خواهد داشت که می تواند موجب سوختن آن شود؛ به همین دلیل باز هم توصیه می کنیم که دستگاه کپی خود را به محافظ برق متصل کنید.

شاید این مقاله را دوست داشته باشید: علت گیر کردن کاغذ در دستگاه کپی

این را ببینید  جلوگیری گرفتگی کاغذ کپی
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شش =